To co budziło tak wielkie zainteresowanie w metodzie Montessori, nazwano odkryciem dziecka lub inaczej kluczem do dziecka. Analizując koleje pierwszego wydania „Il metodo”, trzeba stwierdzić, że Maria Montessori wielokrotnie dokonywała zmian w swej metodzie. Świadczy to o ciągłej potrzebie badania rozwoju dziecka i szukania nowych możliwości jego odkrywania, sposobu jego uczenia się, nabywania różnych umiejętności, pamiętając jednak o zasadzie wolnego wyboru i własnej aktywności dziecka w przygotowanym otoczeniu. Dowodem na to, że spadkobiercy myśli pedagogicznej Marii Montessori podążają za dzieckiem, nie zatrzymują się na badaniach dokonanych w zeszłym stuleciu, jest niniejsza pozycja, której celem jest ukazanie, w jaki sposób pracuje się współcześnie z dziećmi, jak dziecko się uczy oraz jaka jest pozycja i rola nauczyciela montessoriańskiego w polskich placówkach.
Fragment recenzji:
(...) Książka stanowi starannie dobrany zbiór artykułów napisanych przez znawców koncepcji Marii Montessori. Główną zaletą monografii jest ukazanie doktryny i metody wielkiej włoskiej pedagog z różnych punktów widzenia. Rozważania teoretyczne zostały uzupełnione przedstawieniem wyników badań nad skutecznością metody Montessori, jak również relacjami z pracy dydaktycznej wykorzystującej tę coraz bardziej popularną w naszym kraju pedagogikę. Lektura książki może stać się inspiracją dla nauczycieli poszukujących twórczych metod aktywizacji dziecka, dla rodziców pragnących lepiej zrozumieć swoje pociechy, dla studentów zgłębiających różne koncepcje wychowawcze (...)
Dr hab. Jerzy Kochanowicz,
profesor Dolnośląskiej Szkoły Wyższej